FinFun: serious game voor het hoger onderwijs
Hoe krijg je leerlingen enthousiast over winst- en verliesrekeningen? Hoe leren ze direct van hun fouten, en van elkaar? Die vragen motiveerden docenten aan de Hogeschool Saxion om samen met Simenco FinFun te ontwikkelen; een serious game voor de module Finance & Accounting van de opleiding International Business.
Business leren met Serious Games
Met FinFun maken studenten spelenderwijs kennis met financiële begrippen. Ze starten een eigen Barista-kar en worden zo verantwoordelijk voor de in- en verkoop van koffie, onderhoud en bijvoorbeeld het aansluiten bij evenementen. Natuurlijk krijgen ze daarbij te maken met onverwachte factoren, zoals regenbuien of ziekte.
Intrinsieke motivatie
De docenten van Saxion zien dat leerlingen nu relatief meer tijd besteden aan de stof dan in vorige jaren. Studenten stellen niet zomaar een balans, maar doen dat voor hun eigen onderneming. Daarbij maken ze zelf keuzes, die invloed hebben op het vervolg van de game. Deze vrijheid motiveert en nodigt studenten uit actief na te denken over oorzaak en gevolg.
Serious games en blended learning
Serious games bieden een geïntegreerde leerervaring. Doordat studenten in de game direct zien waar ze fouten maken, weten ze bijvoorbeeld welke theorie ze nog eens moeten nalezen. Tegelijkertijd behandelen docenten aanvullende lesstof in een klascontext, waardoor studenten opgaven in de game beter maken.