Serious Games
nextOne: business game
nextOne is een van Simenco’s meest populaire serious games ontwikkeld in samenwerking met business docenten en professionals uit de praktijk. De uitdaging: het managen van een multinationaal bedrijf in een competitieve markt.
Uniek is dat de game een incrementele gameplay heeft. De deelnemer begint met slechts een paar beslissingen en resultaten. Vervolgens breidt de dataset zich langzaam uit, ronde voor ronde. Zo gaat presteren in de game nauw samen met een daadwerkelijk begrip van Business.
Voordelen van deze gameplay zijn:
- Deelnemers kunnen gelijk beginnen, zonder eerst een manual te lezen.
- De eerste iteraties gaan snel en spelers zitten meteen in de ‘flow’.
- De complexiteit wordt incrementeel opgebouwd, waardoor deelnemers het spel beter snappen en minder fouten maken.
Case
De case speelt zich af in de high-tech industrie waarin het bedrijf nextOne een innovatieve Smartphone produceert en verkoopt. Deze markt is transparant en zeer competitief. nextOne heeft vestigingen over de hele wereld, verschillende marketingstrategieën voor diverse markten, een eigen fabriek, logistieke uitdagingen en een verschillend personeelsbeleid voor de diverse continenten. De deelnemers zijn het managementteam van nextOne en zij moeten, voor elke periode en voor elke vestiging, beslissingen (strategisch, tactisch en operationeel) nemen op het gebied van research & development, inkoop, productie & logistiek, marketing & verkoop, financiën en personeelsmanagement.
Leerdoelen
De leerdoelen van dit spel zijn:
- inzicht in de onderlinge afhankelijkheid van de verschillende managementdisciplines,
- begrip van het belang van teamwork voor effectieve besluitvorming en
- het nemen van tactische en strategische beslissingen in een dynamische omgeving.
Uitvoering
Tijdens de game krijgen de deelnemers allerlei e-mails met nuttige of verwarrende informatie en moeten ze zo goed mogelijk inspelen op allerlei gebeurtenissen. Denk daarbij aan piraterij of ontevredenheid van personeel. Het managementteam ontvangt na elke periode informatie over haar prestaties. Dat geldt voor het personeelsbeleid, marktontwikkelingen, knelpunten bij productie, financiële indicatoren, marktaandelen, productkwaliteit etc. De score van ieder lid van het managementteam wordt bepaald door de score op de volgende factoren (per functie):
- Klanttevredenheid en marktaandeel (CCO)
- Personeelsmoreel en winst per medewerker (CHRO)
- Winst en solvabiliteit (CFO)
- Beschikbaarheid van producten en productie- en voorraadkosten (COO)
De gemiddelde score van de vier rollen bepaalt de score van de CEO, de teamscore.